Sunday, October 09, 2005

The Message, een mooie paraphrase!


In een eerdere post verwees ik in een naar een artikel op het weblog van Elmar Beckmann, die een interview van Christianity Today met Bono aanhaalde. In dat interview met Bono leerde ik van het bestaan van "The Message", een hedendaagse bijbelvertaling van Eugene Peterson (in het Engels, uiteraard). Ik had er toen nog nooit van gehoord, maar kwam nadien The Message steeds vaker tegen. Deze zomer las ik boeken van Pete Greig ("The Vision and The Vow" en "Red Moon Rising" (zal binnenkort eens werken aan een "Currently Reading"- en "Recently Read"-lijstje, ergens rechts in de sidebar) en daar kwam ik ook steeds weer tekstverwijzingen tegen uit The Message. Reden voor mij om eens te gaan snuffelen...

"The Message" bleek/blijkt een hedendaagse bijbelvertaling te zijn, gemaakt door ene Eugene Peterson. Misschien niet eens zozeer een bijbelvertaling alswel een parafrase. Een vertaling is een vrij letterlijke overzetting van de oorspronkelijke tekst, een parafrase vertaalt ook maar doet dit in de context van wat de oorspronkelijke tekst wil zeggen. Het heerlijke van The Message, althans: voor mij!, is dat de aloude teksten zo heerlijk alledaags vertaald en verteld worden, dat het echt weer aanspreekt. Begrijp me goed, er is niets mis met NBG 1951, de Statenvertaling etc. (voor studie waarschijnlijk veel meer geschikt), maar in Het Boek en The Message is het veel gemakkelijker (alweer: voor mij!) om de grote lijn van het verhaal te pakken, hele stukken achter elkaar door te lezen en me echt (weer) te verbazen over De Bijbel. Op de site van NavPress, de uitgever van The Message, staat (uiteraard) een aantal "Here's what people are saying about The Message" en daar staat een hele leuke quote van een dominee: "“The Message® is great for those who have never heard God’s Word, as well as for those who have heard it so many times that they cannot grasp the meaning anymore.”. Ik moet toegeven dat ik (soms) tot de laatste categorie behoor...

Ben inmiddels behoorlijk aan het lezen, in het NT. Heb al heel wat mooie passages gehad, waarvan ik steeds dacht er hier een stukje aan te wijden, maar dat is er nog niet van gekomen. Ik liet me ook steeds een beetje hiervan weerhouden doordat ik de (eventuele) lezer nog niet had verteld hoe en waarom ik aan The Message was gekomen. Nu wel ;-) dus nu voel ik me vrij om te gaan vertellen...

Later meer!

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?