Saturday, September 08, 2007

The Secret

Vandaag kennis gemaakt met "The Secret", in het Volkskrant Magazine. Had er echt nog nog nooit van gehoord...

"The Secret" blijkt een film te zijn, maar ook een boek. The Secret gaat, aldus aldus de website, over de 'secret laws and principles of the universe'. In de praktijk gaat het echter om alles krijgen wat lekker voor je is, of wat je altijd al had willen hebben. Zie een ander deel van de website: "perfect weight", "money maker" en "the law of attraction".

Kortom: het leven naar je hand kunnen zetten. Dit klinkt christelijk-moralistisch, maar ik ben niet de enige die dit beweert. Om het Volkskrant Magazine even letterlijk te quoten:

Cees (...) kent het geheim. Hij weet hoe je het leven naar je hand kunt zetten. Cees: 'Denk aan een situatie of een voorwerp dat jij graag wilt aantrekken in je leven. (...) Virtualiseer het, voel het, beleef het. Geniet ervan alsof je het al in bezit hebt.'

Een ander citaat uit het genoemde Volkskrant Magazine:

In de Verenigde Staten omarmde Oprah Winfrey de theorie ogenblikkelijk. (...) Popster Britney Spears gebruikte The Secret bij het afkicken van haar alcoholverslaving en Paris Hilton zou het boek gelezen hebben tijdens haar gevangenschap.

Zoals mijn broer Erik al eens zei:

Als de bijbel nu ineens cool wordt gevonden, dan zit er volgens mij teveel water in de wijn.

En dat gaat hier natuurlijk ook weer op... Als The Secret op zo'n grote schaal navolging vindt, dan zit er een adder onder het gras. En die zit er ook, weet zelfs De Volkskrant:

Klinisch psycholoog Jan Verhulst (...) denkt dat het succes van The Secret te verklaren is door het feit dat veel mensen niet meer in God geloven. Wie de zekerheden die het geloof biedt ziet wegvallen, zoekt naar nieuwe vormen van zingeving.

Zo, nou vraag ik je...

Ik kan hier een heel moraliserend verhaal gaan houden (en misschien doe ik dat in opvolgende posts ook nog wel), maar volgens mij is het wel duidelijk...

Tot later!
Rene

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?