Friday, October 21, 2005

Ter verduidelijking...

Gisteren had ik het over “nieuwe kerkvormen”. Laat me hier ten overvloede even toevoegen dat ik niet persé op zoek ben naar nieuwe kerkvormen. Waar ik wel naar op zoek ben is een kerk- of gemeentevorm waarin het echt om God alleen gaat en hoe wij kunnen leven met Hem en dat vervolgens ook uitdragen en uitleven naar de mensen om ons heen en in de wereld. Mijn kerkelijke ervaring tot op heden laat weinig gemeenschappen zien waarin dat wordt uitgeleefd en waar de “leden” ook elkaar daartoe aansporen. En da’s wat ik wil... Dus niet nieuw om het nieuw, maar mogelijk wel nieuw om weer bij de oude boodschap uit te komen.



Deze zomer las ik “The Vision and The Vow” van Pete Greig. In één woord: adembenemend! Dit was het leven waar ik naar op zoek was! Niet eens echt actief op zoek, maar wel Het Leven wat ik sinds m’n jeugd had voelen borrelen. “The Vision & The Vow” is – om het even in populaire muziektermen te zeggen – een single met twee A-kanten: “The Vision” is het verhaal van – hoe kan het anders – “The Vision” (zie diverse posts hierover, een tijdje terug) en “The Vow” is een beschrijving van een levensstijl volgens “The Order of the Mustard Seed” (OMS). Om je op dit laatste gebied bij te laten praten, kun je het beste ofwel het boek ook lezen ofwel te rade gaan op de website van OMS.

In een paar woorden gezegd komt het bij de Mustard Seed Order hierop neer: 1) True to Christ, 2) Kind to People en 3) Gospel to the Nations. Volgens mij is dat waar het op neerkomt in je leven: deze drie zaken leren te leven, in no particular order (hoewel het natuurlijk wel bij de eerste begint). Al het andere (mooie diensten, mooie preken, mooie aanbiddingsmuziek) is bijzaak. Nog sterker: als je wel een mooie dienst hebt, met een mooie preek en een mooie band, maar je komt er niet aan toe _zelf_ te beleven wat het is om “True to Christ” te zijn en aangevuurd te worden om “Kind to People” te zijn en het “Gospel to the Nations” te leren brengen, kun je de dienst / gemeente / kring / celgroep net zo goed skippen. Allemaal zaken die in het vuur zullen vergaan...

Dus...

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?