Wednesday, March 08, 2006

Kerk (2)

Naar aanleiding van mijn vorige stukje over “rearranging the deck-chairs on the Titanic”, moet ik even iets rechtzetten. Ik heb dat stukje niet helemaal gelukkig geschreven, en heb me laten verleiden tot commentaar over hoe het niet moet. Dat is, hoewel ik wel degelijk vind dat je kritisch moet zijn, uiteindelijk toch niet wat ik bedoelde te zeggen.

Wat ik wel wilde zeggen is dat ik juist op zoek wil naar de kern van de zaak: Jezus volgen, anderen met datzelfde bezig zien zijn en vervolgens principes van Gods koninkrijk zien werken. Als dat “kerk” heet, prima. Als wat ik nu als “kerk” zie dat niet of te weinig doet, jammer, maar niet aan mij om daar commentaar op te hebben. Althans, niet hier en niet op deze manier. Excuses dus, voor mijn gekozen bewoordingen, ik heb ze gewoon niet goed gekozen. Laat ik liever zeggen hoe het wel moet dan hoe het niet moet...

Dit raakt overigens natuurlijk wel de kern van de zaak. Door te concentreren op hoe het wel moet, ontkom je er vaak of soms niet aan ook te noemen hoe het niet moet. Misschien is het te vergelijken met een stukje uit “Heart of worship” van Matt Redman:

I'm sorry Lord for the thing I've made it
When it's all about you,
All about you, Jesus.


Het is wel goed om vast te stellen dat we iets van de kerk gemaakt hebben wat het misschien wel helemaal niet moet zijn, terwijl het eigenlijk om Jezus gaat. Laat ik me in elk geval voornemen om met dat laatste bezig te zijn en niet zozeer met “the thing we’ve made it”. Net zoals de bankmedewerkers die geen cursus “vals geld” krijgen, maar wel een cursus “echt geld”: door het echte geld te leren kennen, blijkt het valse geld vanzelf. En nog een andere: overwin het kwade door goede.

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?