Friday, March 03, 2006

The times, they are a-changing...

Goed, de tijd is aangebroken om op dit blog andere dingen te gaan bespreken dan (alleen, of: vooral) persoonlijke inhoudelijke ontdekkingen en bemoedigingen. Waar ik op 21 september jl. (link) de beslissing nam om vooral toch ook persoonlijk te zijn op dit blog, en dat ook uitgebreid gedaan heb en nog steeds doe, wil ik nu een nieuwe beslissing nemen en dit blog meer te laten zijn dan de on-line versie van wat je voorheen een dagboek noemde.

Op zich is er niet zoveel mis met het vermelden van allerlei persoonlijke geestelijke ontdekkingen, natuurlijk. In mijn geval denk ik ook nog eens dat ik hier heel veel heb gemeld van wat en wie God voor mij persoonlijk is, en dat alleen al is heel wat waard (in elk geval voor mij). Ik probeer hier veel te delen van mijn weg, weg bij de religie vandaan en naar de levende God toe. Die weg wens ik iedereen toe, echt waar, en ik zal niet nalaten daarvan te delen.

Maar ik heb ook heel nadrukkelijk de wens om op die weg niet alleen te zijn, maar juist samen met anderen op de weg. Noem het volgelingen, noem het discipelen, noem het gemeente, noem het kerk, noem het weet-ik-wat... in elk geval samen met diegenen “die een even kostbaar geloof als wijzelf ontvangen hebben” (en die dat ook als net zo “kostbaar” ervaren!). Ik moet daarom eerlijk zijn: in onze huidige kerken en gemeentes kan ik dat vaak steeds minder vinden, en soms helemaal niet. Ik ben dus enorm aan het denken, lezen, praten, overleggen, bidden, zoeken etc. hierover. Mijn belangrijkste overwegingen hierin zijn: enerzijds wil ik geen tijd “verdoen” door deze door te brengen in een kerk of gemeente waarin je wel over God hoort maar maar zo weinig tijd met Hem doorbrengt; anderzijds wil ik heel goed nadenken over wat die kerk dan wel zou moeten zijn en hoe je een vorm vindt waarin de door mij gemiste items wel (of: meer) aan bod komen.

Het lijkt mij goed om daar de komende tijd eens wat meer aandacht aan te besteden. Wie de blogroll (aan de rechterzijde van dit blog) al eens heeft bekeken, en daar de namen van Marc vd Woude, Andrew Jones en Matthijs Vlaardingerbroek heeft gezien, en ook wel eens de moeite heeft genomen om hun blogs te bekijken (waarbij mijn nederige blogje overigens in het niets verdwijnt), zal dit allemaal niet verbazen. Voor de goede orde: ik heb hier nog niet zoveel concreets over te melden, dan alleen datgene wat ik lees in een voor mij aansprekende context. Maar het zal dus allemaal wat “breder” worden dan alleen maar mijn persoonlijke geloof betreffend.

Tenslotte: ik sluit niet uit ;-) dat ik op deze plaats nog wel wat gevonden pareltjes samen zal delen. Ik vind het eigenlijk ook wel erg leuk om dingen die ik leer of die mij opvallen, op deze manier te delen. In bijbels opzicht is delen vermenigvuldigen, tenslotte...

God bless!

PS:
De tekst hierboven, uit 2 Petrus 1:1, over dat "kostbare geloof", staat in The Message als volgt: "I write this to you whose experience with God is as life-changing as ours". Life-changing, dat is waar we het over hebben...!

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?