Monday, February 20, 2006

Getting Things Done!

Ken je dat? Je mailbox loopt over, je zou op mails moeten reageren maar je weet niet wat en je weet ook niet wanneer, je weet dat je mensen iets beloofd hebt maar je gaat het niet halen, je belooft te snel iets, je voelt je hierdoor onbetrouwbaar worden, je hoofd zit voortdurend vol met alles wat je nog zou moeten doen, je bent dus nooit klaar etc. etc.? Nee? Gauw wegwezen hier dan ;-) Ja, mooi! en doorlezen...

Vorige week sinds lange tijd weer eens een training gedaan. Geen hele (ICT-)technische ditmaal, maar een hele praktische: Taco Oosterkamp gaf een training getiteld "Meer Effect" gebaseerd op de "Getting Things Done"-principes van David Allen. In één woord: super! Natuurlijk, er zijn talloze "persoonlijke effectiviteit"s-trainingen, maar deze was wel heel erg up-to-2006! En Taco Oosterkamp is ook een hele goeie trainer, dat scheelt ook...

Het uitgangspunt van Getting Things Done, ofwel: GTD, is Stuff. Stuff is "alles wat je binnen hebt gelaten in je psychologische of fysieke wereld en dat niet op de plaats hoort waar het nu is". Stuff moet je opbergen, waar dan ook (bij voorkeur in een "Stuff-bakje"), maar in elk geval niet in je hoofd laten! Stuff stop je in een bakje (dat kunnen er verschillende zijn: een folder in je mailpakket, een werkelijk fysiek postbakje op je bureau of in je huiskamer, de voice-recorder-functie van je mobiele telefoon, een mapje in je koffer of whatever (of een combinatie daarvan!)) en dat bakje loop je minstens één keer per dag door. Zaken die in je Stuff-bakje zitten beoordeel je op "doen-baarheid" en vervolgens ga je daar iets mee doen. 't Gaat natuurlijk veel te ver om dat hier allemaal te behandelen, daarvoor moet je maar naar de training gaan. Maar 't was geweldig interessant allemaal, en vooral ook leuk! En 't werkt erg stimulerend om elke dag tegen een lege Inbox aan te kijken... Heerlijk! Echt heerlijk!

'k Adviseer iedereen om die training ook eens te doen. Geef je op bij Taco, op z'n Meer Effect-website. Of koop anders het boek van David Allen: Getting Things Done. Als 't je allemaal geen tijd en geen geld mag kosten, besteed dan op z'n minst een avondje aan het lezen van de archieven van de artikelen op Taco z'n weblog: hier. You won't be disappointed...

Doen!

PS:
Nog even een persoonlijke motivatie waarom ik deze cursus ben gaan doen... In één van z'n eerste blogposts heeft Taco het over "een leeg hoofd" en hoe heerlijk dat is. Dat herkende ik enorm. Ik voelde me heel erg opgejaagd door alles wat ik nog moest doen, nakomen wat ik iedereen beloofd had etc. Nu moet je natuurlijk altijd dingen nog doen, maar als je hoofd zo vol zit daarmee dat het andere dingen in de weg gaat staan, ben je toch op het verkeerde pad. Ik herinnerde me wel mijn eigen dagen dat m'n hoofd nog leeg was en hoe heerlijk dat was. Die tijden wilde ik eigenlijk terug! Weer lekker muziek bedenken, liedteksten kunnen onthouden, creatief zijn, dingen bedenken, strategisch bezig zijn etc.

Ik ben nu een weekje bezig en het gaat echt heel goed. 't Zijn berehandige en -leuke tips en principes die ik heb aangereikt gekregen en waar ik mee aan de slag kan, ik maak me sterk dat het hiermee gaat lukken!

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?