Sunday, December 18, 2005

The Person or The Book?

Een aantal posts geleden had ik het over de serie "Jesus, the (first) Emergent Pastor" van John Frye (blog). Een hele mooie serie artikelen en absoluut het lezen waard! Nogmaals, PDF-je met alle artikelen verzameld bij mij beschikbaar...

Deel 3 van zijn studies opent als volgt:

Which came first - the chicken or the egg?
Which came first - the Person or the Book?


Een mooie openingsvraag! Het epistel van John Frye gaat vervolgens uitgebreid in op die vraag, die ik me ook persoonlijk stel: heb ik een relatie met Het Boek of met de Persoon? Pretty obvious natuurlijk, maar wel een ontzettend terechte vraag! Natuurlijk hebben we een relatie met De Persoon, maar kijk hier eens naar op de volgende manier:

Let me raise a hypothetical question. Now, this is just imaginary: would God---Father, Son, and Spirit---cease to exist if every Bible and every form of the Bible (tape, CD, chiselled stone, ancient manuscript, etc.) on the earth vanished? Think about it. Your thoughts and feelings will indicate whether or not you have a relationship with a Book or a Person. Could you maintain a vibrant and growing faith without written words?

Zoals John zelf al zegt, deze vraag is natuurlijk "just imaginary", maar het is toch goed jezelf de vraag de stellen. Want:

What did Christians do before the invention of the printing press and the availability of the Bible in the vernacular (the Bible was printed and read in Latin)? Were they less "spiritual" than us? Were churches less authentic? Was Christianity impossible?

Precies! Wat zouden we doen (of gedaan hebben) als we de Bijbel niet hadden (zoals veel vroege christenen)?

Dus: laten we vooral leren van veel christelijke lectuur en boeken, laten we vooral veel lezen, leren en studeren in de bijbel, maar laten we vooral "voor het echie gaan": we hebben een relatie met Jezus, De Persoon!

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?