Sunday, March 26, 2006

De heidense wortels van (sommige) christelijke vormen en rituelen



Op mijn boekenverlanglijstje staat sinds enige tijd "Pagan Christianity" van Frank Viola. Laatst op vakantie had iemand dat boek bij zich en werd het aan mij gepresenteerd met de volgende woorden: Rene, als je dit boek leest, durf ik te beweren dat je nooit meer een traditionele kerk of gemeente zult bezoeken (ik hoop dat ik het me goed herinner, 't is alweer twee maanden geleden). Nou, dat moet je net tegen mij zeggen ;-) dus ik wil dat boek absoluut lezen...

Grappig dat ik juist dat boek vandaag ook weer tegen kwam toen ik een catch-up deed van al m'n gemiste blogposts van de afgelopen week. Bij Marc een goed artikel gevonden over "tithing" (vertaald, laten we zeggen: het geven van tienden, een veelbesproken christelijke gewoonte of misschien zelfs plicht (?)). Marc post een artikel van Steve Hill, die een behoorlijke studie heeft gemaakt over dat onderwerp. Weinig verbazend, laat Steve Hill niet alleen weinig heel van de traditionele gedachten dat je je tienden aan je lokale kerk moet geven om die te onderhouden, maar quote hij ook Frank Viola hierbij en waarschuwt hij voor het lezen van Pagan Christianity: be prepared to have your institutional church world rocked!.

OK, na twee van dergelijke waarschuwingen ben ik in the mood: kom maar op met dat boek!

(voor degenen die het interesseert, even een stukje inleiding van de website:

Have you ever wondered why we Christians do what we do for church every Sunday morning? Have you ever asked yourself any of the following questions: Why do we "dress up" for church? Why does the pastor preach a sermon every Sunday? Why do we have pulpits and pews? Why do we have church buildings, steeples, choirs, and seminaries? Where did these things come from?

This volume makes an outrageous proposal: That most of what we Christians do in our churches has no root in the New Testament! It rather has its origin in pagan culture long after the death of the apostles!


Food for thought, vind je niet?)

Comments:
(Latent) vermoede ik al dat er zo'n boek moest zijn... Ik ben blij dat ik dan nu weet hoe het heet. Ik vrees dat het enigszins onthullend zal zijn, maar ik ga 'em ook lezen, hoewel dat voor mij altijd nogal een opgave is in het Engels. Wie een beetje bewust zijn zintuigen op scherp heeft staan en af en toe in een Kerk Van Alle Tijden En Plaatsten (of in een evangelische gemeente wat toch vaak niet meer is dan een club die uit onvrede met de KVATEP ontstaan is maar die daar nog heel veel mee gemeen heeft) die voelt wel aan dat er veel niet pluis is op het gebied van bindingen met het heidendom, afgoderij, dubieuze gebruiken van katholieke of pre-katholieke herkomst.

Ja, dat is makkelijk, zeggen dat het niet pluis is zonder te zeggen hoe het dan wel moet. Ik zal eerst dat boek eens lezen. Verandering van de bestaande structuren is volgens mij niet de weg. Het merendeel van de 'lidmaten' is zo vergroeid met zijn kerk dat ze nooit zullen accepteren dat het misschien wel iets op aan te merken zou kunnen zijn, laatstaan dat er iets zou moeten veranderen.

Zo, nu eerst dat boek bestellen.

Erik Verhagen
 
Gelukkig is er ook wat leesvoer van F. Viola in het Nederlands ("Onder wiens gezag" en "Zin en onzin van de kerk") In de conclusie van het eerstegenoemde boek zegt hij:"De hedendaagse geestelijkheid verbruikt een grootdeel van de zendtijd om uit te leggen hoe noodzakelijk zij zijn voor het welzijn van de gelovigen. Zij beweren dat zij onmisbaar is om leiding en stabiliteit in de kerk te verschaffen. Het is de oude "zonder-een-visie-vergaat-het-volk"-preek. Maar het is meestal de gesoleerde visie van de geestelijke waardoor het volk verloren gaat.
...
[en verder:]
Als we daarom proberen de ziekte van de kerk kwijt te raken door het gebruiken van een "bedekkingstechniek" (= in het boek een veelgebruikte term voor mandaat, controle en bureaucratie van kerkelijke leiding) zullen we eindigen met een ziekte die erger is dan de kwalen die het zou moeten genezen.
...
Het geestelijke tegengif voor de kwalen van ketterij, onafhankelijkheid en individualisme is niet "bedekking". Dat is een onderwerping aan de Geest van God en wederzijdse onderwerping aan elkaar uit eerbied voor Christus. Niets anders dan dit, kan het lichaam van Christus beschermen. Niets anders kan haar open wonden genezing brengen" Aldus F.A. Viola
 
De schrijver van de vorige reactie wenste niet zozeer anoniem blijven, maar maakte gewoon een foutje bij het plaatsen van de reaktie.

Erik Verhagen
 
Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?