Wednesday, October 04, 2006

Seth Godin - Talking to a group

Sinds een week of wat lees ik het blog van Seth Godin. Seth Godin, volgens zichzelf (of in elk geval: volgens zijn eigen site), een "Author" en "Agent of change", is een marketingman. Schrijver van veel marketing- en marketing-gerelateerde boeken, waarvan ik "All Marketeers are Liars" in de kast heb staan (moet ik nog lezen!).



Seth's blog bevat veel leuke artikelen, als je het Marketing-idee eenmaal een beetje door hebt. Bij mij is dat besef nog maar heel jong. Ik dacht altijd, marketing is doorgestoken kaart, marketing is gebakken lucht verkopen, marketing is je datgene aansmeren waar je niet op zit te wachten, marketing is list-en-bedrog. Maar hoewel dat zeker in een aantal gevallen zo zal zijn, of misschien wel in veel gevallen, ben ik erachter dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Als je een 'goeie deal' in de aanbieding hebt, je hebt echt een goed product of een goed bedrijf, of een Goede Boodschap voor mijn part, dan is het helemaal geen list-en-bedrog als je probeert dat aan de man te brengen. Je gaat kijken waar jouw 'goeie deal' aansluit bij de mensen waarvan jij denkt dat die baat hebben bij die deal. Die aansluiting zoeken, dat is Marketing. En da's alleen maar goed.

Zoals een vriend van mij ooit zei 'als jij het licht gezien hebt en moslim bent geworden, dan vind ik het jouw plicht om mij van al dat goede op de hoogte te brengen, mij er warm voor te maken'. Precies hetzelfde... Als ik op de hoogte ben van de 'goeie deal', is het bijna mijn plicht om de wereld erover te enthousiasmeren. Of niet?

Maar, afijn, over Seth Godin dus. Op een recente post op zijn blog heeft hij het over talking to a group. De openingszin van zijn post luidt "Listen to this... What's the point of talking to a group?". Hier, lees mee, dan ben ik benieuwd of je hetzelfde denkt als ik:

What’s the point of talking to a group?

I’m serious. We spend a lot of time in presentations, or at the United Nations, or sending our kids to school. We have orientation sessions and keynote speeches and long-winded oratory on the floor the Senate. Why?

One reason: to incite. To share emotion. To sell. And that’s never going to go out of fashion, as far as I can tell.

But most of the speeches I’m talking about don’t incite."


("To incite" = "to motivate". Wist ik (ook) niet...)

Met andere woorden: ons spreken-tot-een-groep zou motiverend moeten zijn, of op z'n minst 'to share emotion' of 'to sell'.

Waar denk jij dan aan? Ik denk dan aan onze kerken. Hoeveel toespraken en preken heb ik niet gehoord, die in het geheel niet motiverend waren, of 'to share emotion'. Nee, dat hoeft ook niet, wordt er dan gezegd, de 'woordverkondiging' is 'onderwijs'. Nou vraag ik je, moet je je onderwijs op een zondagochtend van de kansel verkondigen? Waar komt het preek-fenomeen eigenlijk vandaan? 't Is zo ontzettend inefficient.

Luister verder:

Here’s my point: In our scan and skip world, in a world where technology makes it obvious that we can treat different people differently, how can we possibly justify teaching via a speech?

en

Speech is both linear and unpaceable. You can’t skip around and you can’t speed it up. When the speaker covers something you know, you are bored. When he quickly covers something you don’t understand, you are lost.

Met andere woorden: leren, prima, maar dan wel graag persoonlijk. Of op z'n minst niet in een grote groep. Nee, laat ik het anders zeggen. Leren (als in 'teach', dus: aanleren) is prima, maar vraag je elke keer weer af: wil ik iets leren? wat wil ik leren? wat is het meest geschikte medium om dit te leren?

Ben bang dat er veel preken afvallen als we dit zouden praktizeren...

Nog even terug naar Seth Godin:

If it’s worth teaching, it’s worth teaching well. (Amen!> If it’s worth investing the time of 30 or 230 or 3330 people, then it’s worth investing the effort to actually figure out how to get the message across. (Yes!) School is broken. Legislative politics are broken. Linear is broken. YouTube and Bloglines, on the other hand, are new platforms, platforms that enable the education of millions of people every day, quickly and for free.

OK, dit laatste stukje is wel een beetje erg techie, maar het eerste stukje: "if it's worth teaching, it's worth teaching well", da's een mooie...

Later maar weer!
Rene

Comments:
He,
Hoewel ik de toezegging al binnen heb lijkt het mij verstandig om jouw goedkeuring ook nog even te krijgen. Kan ik toestemming krijgen om de volgende workshops te volgen:

- Doelgroepsbepaling, adresselecties en adreshuur voor werving
- Direct marketing voor levensbeschouwelijke en charitaieve organisaties
- wervend schrijven
- Een blad dat boeit: ins en outs van een organisatietijdschhrift (formule, omvang, genres etc)

Ik heb me al afgevraagd of dit DE manier is om deze kennis te in te kopen. Mijn ervaring is dat het erg veel tijd kost om deze info zelf te verzamelen en dat deze vier dagen wellicht een rendabele investering zijn? Kunt u zich daarin vinden?

Zoals je ziet, zolang jij niet stopt met bloggen, stop ik niet je blog te volgen. hoewel ik me soms ook weleens afvraag 'what does it make me' Ik denk dat ik je blg ook volg omdat ik dan dingen lees die ik anders niet te horen krijg, voor al over JOU. En dat komt niet omdat je ze me niet zou willen vertellen maar omdat ons leven blijkbaar zo ingericht is dat daar geen gelegenheid voor (te maken) is. Dus geen platte nieuwsgierigheid. Maar het is blijkbaar makkelijker om tijd te vinden om te bloggen dan om tijd voor livecontact te creeren. Of is bloggen efficienter omdat dan meer mensen kunnen delen in de collectieve intelligentie dan wanneer je je gedachten 1 op 1 deelt?

Ik zou zeggen: tot later, met een meer inhoudelijke reactie mijnerzijds.
Erik
 
Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?