Friday, November 11, 2005

IJdelheid, ijdelheid, alles is...

Als ik nu iets zou moeten delen, wat zou het dan zijn? ’t Heeft erg veel te maken met wat Andrew Jones gisteren op zijn blog schreef: z’n nieuwe devies is “Blogging Less, Living More". Erg mooie post en ook de reacties erop zijn ijzersterk!

Ik herken wat hij zegt. Zonder dat je het echt wilt, zit je zoveel tijd achter het scherm. Vanwege werk of hobby, gewoon vanwege praktische zaken (je vindt dingen sneller op Google terug dan in je eigen huis ;-)) of om allerlei leuke en interessante dingen na te jagen.

Maar ook bloggingg en die soms overdreven aandacht daarvoor, gaan soms wat ver... Zaken schrijven, zaken volgen, kijken wat anderen ervan zeggen, je webstats in de gaten houden (“leest er wel iemand wat ik schrijf?”) etc etc. Stiekem toch op zoek naar herkenning en mogelijk waardering? Niks mis mee, waardering willen we allemaal. Kunst die niet gezien wordt, is geen kunst. Maar ’t kan ook te ver gaan...

Blogging heeft daarom waanzinnig mooie kanten, maar de ijdelheid ligt ook op de loer. Natuurlijk is ’t leuk om onderwerpen en de gedachten van mensen daarover te bestuderen, leuk en goed en zelfs leerzaam om je eigen gedachten onder woorden te brengen, maar is ’t ook oppassen geblazen dat ’t nog wel met de goede intenties gebeurt...

Tim Bednar’s “We Know More Than Our Pastors" is een mooi boekje hierover, en ook Tim ziet dit probleem van blogging onder ogen: hoofdstuk 6 van zijn boek handelt over de nadelen of problemen van blogging en van de treffende titels is “Vanity, vanity, all is vanity”.

Goed, en dus?! Wat ik hier persoonlijk uit leer is a) dat de wereld uit meer bestaat dan de twee dimensies van mijn beeldscherm; b) dat het goed blijft om je leven en gedachten onder woorden te brengen; en c) dat we van elkaar leren. Er is vast meer uit te leren, maar dit vind ik al heel wat...

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?