Wednesday, December 21, 2005

Web 2.0



Sinds ruim een jaar is er sprake van Web 2.0. Ik wist dat ook niet, maar las het bij (wie anders dan) Andrew Jones (hier, om precies te zijn; hij maakt daar een analogie van Web 2.0 naar Church 2.0, maar dat moet je zelf maar even lezen (als het je interesseert)).

Wel leuk om over te denken... Bedenk eens hoe je leven de afgelopen 5-10 jaar is veranderd, door opkomst van het web cq. het internet. Dat was dus Web versie 1.0. We weten allemaal dat we er nog lang niet zijn (waar overigens?) en dat dingen dus nog veel beter kunnen. Web 2.0!

Zelf dacht ik vijf jaar geleden dat over vijf jaar (nu dus) het halve leven zich in een browser zou afspelen. Met andere woorden: heel veel software zou web-based zijn. Nu is dat ook wel zo, maar nog lang niet genoeg. In die zin gaat de ontwikkeling dus iets minder snel dan (door ons) gedacht, maar al met al toch wel heel snel: bedenk je bijvoorbeeld dat echt bijna iedereen in staat is om per e-mail te communiceren en dat zelfs je oma haar bankzaken on-line regelt. Ongelooflijk! Dat had je echt niet kunnen denken.

Dacht ik een aantal jaren terug vooral veranderingen te gaan zien optreden op het gebied van interface (web-based of web-enabled werken), nu denk ik dat een behoorlijke slag gemaakt zal gaan worden op het gebied van opslag en beschikbaarheid van gegevens. (Voor de goede orde: hier hoef je geen profeet voor te zijn, iedereen die z'n doppen open heeft ziet wat er gaande is...!) We willen gewoon binnenkort echt overal vandaan overal bij kunnen. Prima, geen probleem, maar dan zullen we wel moeten zorgen dat zaken on-line beschikbaar zijn. Vandaar dat Gmail nu dus mailboxen van 2Gb aanbiedt, dat Flickr fotoalbums on-line zet met zeer eenvoudige publicatiemogelijkheden en dat del.icio.us tools voor "social bookmarking" beschikbaar maakt.

Exciting, als je het mij vraagt, er staat ons nog heel wat te wachten...!

PS:
Ik ben vandaag ingestapt en heb mijn (overigens totaal niet-spannende) Internet-favorieten on-line gezet. Bij del.icio.us natuurlijk... Ik heb de praktische voordelen al ondervonden: ik hoef niet meer op mijn eigen computer te werken om snel die link naar de actuele sneeuwstanden in Adelboden te vinden ;-)

Comments:
Ik hóór je letterlijk praten, zo leuk is dat. Je manier van schrijven is in al die jaren niet veel veranderd. En dan je enthousiasme hierboven over de ontwikkelingen rondom de digitale wereld, té cute gewoon, vandaag de dag…;)
 
Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?