Saturday, December 31, 2005

De Bijbel in een jaar? Of: de Bijbel in een jaar!

(Nog goede voornemens nodig voor 2006? Read on...)

Laatst had ik een lang gesprek met een vriend, waar het begrip “onderscheiding” ter sprake kwam. Onderscheiding in de zin van kunnen ontwaren wat van God is en wat niet. Een ontzettend moeilijk begrip en ook moeilijk definieerbaar. Maar wel nodig! We hebben het nodig om dichtbij God te zijn, om Hem te horen en aanwezig te zien in ons leven van alledag. En ik denk dat wanneer we leren om bij God te zijn dat we ook langzaam maar zeker gaan leren onderscheiden.

Die vriend vertelde dat het bij onderscheiding in zijn ogen draait om intimiteit, intimiteit met God. Door dagelijks met Hem te leven, ons leven aan Hem voor te leggen en te luisteren naar wat Hij ons te zeggen heeft, leren we een levensstijl te ontwikkelen waarin we Hem gaan aanvoelen. Zoals bankmedewerkers leren het echte geld van het valse te onderscheiden door dagelijks met het echte geld in de weer te zijn, kunnen wij leren onderscheiden door dagelijks met Het Echte in de weer te zijn.

Bij zo’n levensstijl hoort – in elk geval – een aantal dingen: gebed, de bijbel en de “gemeenschap der heiligen” (en waarschijnlijk zelfs een combinatie van die drie). Waar het de bijbel aangaat, die zullen we dus moeten lezen! Nu doen we dat ongetwijfeld, maar ook ongetwijfeld niet genoeg (ik in elk geval niet). Daarom werd ik deze week erg enthousiast, toen ik op een weblog over het One Year Bible Blog las. Is natuurlijk helemaal niet nieuw, we kennen waarschijnlijk allemaal wel de diverse bijbelleesroosters (ook de jaarlijkse!), maar ik werd er weer even heel erg bij bepaald hoe nodig dit is!

Daarom heb ik besloten mee te doen! Ik ga de Bijbel lezen in 2006 en ga dat doen aan de hand van het schema dat op dat blog wordt aangeboden. De afgelopen week heb ik vast wat geoefend ;-) en het kost me ongeveer een kwartiertje per dag. Moet te doen zijn, toch?

Langs deze weg nodig ik iedereen die dit leest om mee te doen! We hebben het allemaal nodig om dichtbij God te zijn; dat is het enige doel wat we in ons leven hebben, de rest is bijzaak (will follow in the slipstream).

Ik realiseer me heel goed dat ieders geestelijke ontwikkeling en weg met God een heel persoonlijke is en snap daarom dat wat ik hier suggereer misschien helemaal niets voor jou is. Misschien heb je andere roosters, of spreekt dit je helemaal niet aan. Maar misschien ook wel en heb je (net als bij mij onbewust het geval was) zitten wachten tot iemand je een zetje gaf. Wel, bij dezen dan: hier is je zetje!

Even praktisch over dit rooster: dagelijks lees je een stuk uit het Oude Testament, uit het Nieuwe Testament, uit de Psalmen en uit de Spreuken. Op die manier ploeg je in een jaar door de hele bijbel heen. ’t Is natuurlijk geen studie, hoewel je dat er wel van kunt maken (zeker als je de dagelijkse stukjes op het One Year Bible Blog erbij leest), maar wel een heel goede mogelijkheid om jezelf dagelijks in de gelegenheid te stellen God’s stem te horen.

Ik zou zeggen: kies een bijbelvertaling die je goed ligt. Kun je goed overweg met de NBG1951, lees die lekker. Wil je wat gemakkelijker lezen (ikzelf heb dat bijvoorbeeld nodig), neem dan Het Boek of (in het engels) The Message, dan kom je er wat gemakkelijker doorheen. Maar mis die kans niet...

Nogmaals: ik realiseer me dat ik een heel persoonlijk gekleurd voorstel doe, voel je dus vooral vrij om dit naast je neer te leggen. Aan de andere kant: als het wel iets voor je is, zou ik het wel erg leuk vinden om te horen als je zou besluiten om wel mee te doen (dat zal ons helpen om op dat gebied de “gemeenschap der heiligen” uit te werken...).

Groet en tot ziens!

Comments:
Hallo Rene,

Het jaar is nu half om. Wat zijn jou ervaringn nu met het leven van de bijbel in een jaar? Is dit te doen en volte houden?

Groet,
Henk
 
Hoi Henk (welke Henk overigens? Ik ken er nogal een paar...),

Wat zijn mijn ervaringen?
- Het is geweldig om te doen!
- Het kost maar weinig tijd per dag (ca. 20 minuten slechts)
- Het is me niet gelukt om vol te houden ;-) = :-(

Ter toelichting: het is echt geen moeite, 20 minuten per dag is echt te doen en die zin dus geen moeite. En het is zo geweldig om de hele bijbel te lezen. Bij sommige tekstgedeelten gaan je wenkbrauwen echt omhoog ("staat dit er echt?"), maar door de wetenschap dat de bijbel echt God's woord is is het zo ontzettend de moeite waard.

Toch heb ik het niet gered... Door een enorm drukke periode in mijn leven (verbouwing, verhuizing en alles wat daarbij komt kijken) ben ik op een zeker moment toch afgehaakt. Ben het nu voorzichtig weer aan het oppakken...

Dan je volgende vraag: is het vol te houden? Mijn antwoord: zeker!! Dit schema is echt vol te houden, zeker en vast. Je kunt het schema wel halveren, of nog eens halveren, maar bij elk schema komt er discipline om de hoek kijken om het vol te houden. Daar dit schema maar een flink kwartiertje van je tijd per dag kost, is het zeker vol te houden. Ik ben gewoon een loser dat het mij niet is gelukt... ;-)

Dus: ik zou het zeker ook gaan doen...

Groet,
Rene
 
Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?